OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Minimalističtější provedení obálky nového alba těchto amerických hlukových trýznitelů si snad už ani nelze představit. Její sdělení je omezeno toliko na jméno interpreta a název nahrávky. Prosté, jednoduché, výstižné a úderné. Stejně tak jako hudba trojice SALOME, nasávající do svého nitra vlivy v současnosti módní vlny těžkotonážního kytarového riffování, servírovaného v pomalých a ještě pomalejších tempech. Ano, řeč je o (pod)stylech jako drone doom anebo sludge, tedy těch odnoží kovové muziky, u které nehraje prim hudební virtuozita, ale hlavně její atmosféra, síla vnitřního náboje (pokud tímto daná nahrávka vůbec disponuje) a schopnost tuto sílu přenést i na samotné posluchače.
Druhá deska tria ze Severní Virginie je na tom z tohoto pohledu poměrně solidně. Jejich zemité kytarové hoblování vám sice hrudník nesevře, ale pomyslná kontrolka kvality začíná vykazovat příznivé hodnoty. S vědomím, že v těchto hudebních teritoriích se při zachování maximální žánrové čistoty toho už moc vymyslet nedá, se dá k této sedmičce dunivých manifestů přistoupit jako k důsledně odvedenému standardu, který ale s největší pravděpodobností zase přílišné nadšení nevzbudí. Odpověď na otázku, zdali je to málo anebo tak akorát, by se mohla v zásadě příklánět ke druhé možnosti. SALOME totiž se svěřenou látkou nakládají dosti účelně na to, aby si dokázali naklonit dostatečně široký zástup podobně postižených jedinců. Jejich hudba sice pracuje s omezeným výrazovým rejstříkem, ale v rámci možností jeví snahy o obměny stereotypního „downtempového“ kurzu, čehož projevem jsou poměrně časté a vítané rytmické změny. Subtilní nástrojové složení bicí + kytara díky zdařilému masivnímu zvuku nepostrádá ani absentující basový spodek, neboť téměř veškerý zvukový prostor si pro sebe uzurpují obhroublé riffy podladěné kytary.
Podobně zaměřených uskupení se ženou za mikrofonem tu zase příliš mnoho nemáme. Ač bych nerad vyzdvihoval zrovna tento faktor, hlas blonďaté divoženky Katherine je rozhodně jedním z poznávacích znamení této kapely. Ta svoje síly dělí rovným dílem právě mezi SALOME a AGORAPHOBIC NOSEBLEED, což mimo jiné poslouží i jako dobrý důkaz toho, že není zvyklá svoje hlasivky příliš šetřit. Na „Terminal“ předvádí širokou škálu rejstříků od typického křiku až po hluboký bowling, přičemž tyto její projevy nepostrádají slušivou dynamiku i potřebný emocionální rozměr.
„Terminal“ je prostě dobře namazaný stroj, jemuž nechybí formální čistota a který vzbuzuje oprávněný pocit dobře odvedené práce. Mně osobně však přeci jen chybí něco navíc, co by tento počin posouvalo někam výše do společnosti těch, kteří svojí hudbou výrazněji vyčnívají z davu. SALOME se v něm sice úplně neztrácejí, ale do těch nejpřednějších pozic se taky zrovna nehrnou. Jejich druhé album je prostě solidně provedenou žánrovou nahrávkou, opatřenou kvalitní produkcí a upřímným přístupem ze strany kapely.
Kvalitně provedená těžkotonážní metalová záležitost, která zaujme především zdařilým zvukem a důslednou aplikací všech důležitých žánrových pouček. Počin, který si pozornost fanoušků všeho pomalého a valivého určitě zaslouží.
6,5 / 10
Katherine "Kat" Katz
- vokály
Rob Moore
- kytara
Aaron Deal
- bicí
1. The Message
2. Terminal
3. Master Failure
4. Epidemic
5. An Accident Of History
6. The Witness
7. The Unbelievers
Terminal (2010)
Salome (2008)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Profound Lore Records
Stopáž: 66:53
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.